Wzrost globalnego wpływu influencerów – nowa era marketingu

Influencerzy stali się nieoficjalnymi lobbystami biznesu, sprzedawcami marzeń i trendów

Adrian Kosta
3 min czytania

Żyjemy w czasach, gdy opinia znajomych jest najważniejszym wskaźnikiem decyzji zakupowych. Jednak tradycyjny krąg bliskich przyjaciół i rodziny nie jest już jedynym, do kogo się zwracamy. Według analiz Kathariny Buchholz ze Statista, coraz częściej ufa się ludziom, którzy dobrowolnie dzielą się swoim życiem w mediach społecznościowych – influencerom. Ta społeczność, często postrzegana jak nasi „wirtualni znajomi”, zdobywa miliony zaufanych odbiorców i rosnący wpływ na rynek konsumencki.

Influencerzy – nowe „autorytety” w rękach marek

To zjawisko nie jest już lokalnym kaprysem: w Brazylii, Chinach i Indiach influencerzy mają dziś największy wpływ na decyzje zakupowe swoich widzów wśród badanych populacji online. W Brazylii i Indiach ich znaczenie stale rośnie, podczas gdy w Chinach – choć wysokie – nieco spadło w ostatnim czasie, prawdopodobnie z powodu politycznych ograniczeń i cenzury.

CYNICZNYM OKIEM: Influencerzy stali się nieoficjalnymi lobbystami biznesu, sprzedawcami marzeń i trendów, które często w rzeczywistości mają niewiele wspólnego z wartością produktu, a więcej z manipulacją i lansowaniem personalnych marek.

Europa – włoski fenomen i rosnące trendy

W większości państw europejskich wzrasta rola influencerów w podejmowaniu decyzji zakupowych.

  • Włosi wybijają się, gdyż aż 24% z nich przyznało, że zakupili coś, ponieważ reklamował to celebryta lub influencer.
  • Inne kraje, takie jak Holandia i Japonia, choć mają niższy poziom wpływu influencerów, również notują wzrosty popularności tej formy marketingu.
Kraj20192025
Brazylia36%47%
Indie27%42%
Chiny37%39%
Korea Południowa17%33%
Meksyk31%32%
Włochy18%24%
Stany Zjednoczone14%22%
Niemcy12%23%
Holandia10%18%
Japonia4%11%

Jak influencerzy zmieniają rynek?

Influencerzy kreują i kontrolują narracje o produktach w sposób znacznie bardziej emocjonalny i perswazyjny niż tradycyjne reklamy.

  • Ich siłą jest autentyczność – chociaż w wielu przypadkach jest ona starannie budowaną kreacją.
  • Publiczność, zwłaszcza młodsze pokolenia, traktuje influencerów jak zaufanych doradców, z którymi łączą ich emocje i pasje.

CYNICZNYM OKIEM: To nowa forma selektywnej cenzury – influencerzy nie tylko sprzedają produkty, ale często filtrują dostęp do informacji, kształtując konsumenckie i społeczne postawy zgodnie z interesami korporacji i własnym wizerunkiem.

Co to oznacza dla marek i konsumentów?

Marki inwestują miliardy dolarów rocznie, by znaleźć i współpracować z influencerami, którzy mają dostęp do celowanych społeczności i potrafią inicjować trendy szybciej niż tradycyjne media.

  • Konsument staje się coraz bardziej zależny od opinii wirtualnego świata, co zwiększa wpływ reklam ukrytych za osobowościami.
  • Jednak rośnie również świadomość i sceptycyzm – coraz więcej osób dostrzega, że niektóre rekomendacje są czysto komercyjne, a granica między autentycznym a płatnym przekazem się zaciera.

Influencerzy to dziś głos milionów, ale przede wszystkim scena biznesowych interesów, na której autentyczność jest często towarem deficytowym.

Warto więc pytać – czy w dobie cyfrowych wpływów nie postawimy na zdrowy rozsądek, by nie stać się marionetkami w rękach tych, którzy znają sekret przyciągania naszej uwagi i portfeli?

Opisz, co się wydarzyło, dorzuć, co trzeba (dokumenty, screeny, memy – tutaj nie oceniamy), i wyślij na redakcja@cynicy.pl.
Nie obiecujemy, że wszystko rzuci nas na kolana, ale jeśli Twój mail wywoła u nas chociaż jeden cyniczny uśmiech, jest nieźle.

TAGI:
KOMENTARZE

KOMENTARZE

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *