Właściciel OnlyFans otrzymał 2 mld zł dywidendy i wypłacił 20 mld zł twórcom

Od pornografii do sportu i ASMR – dywersyfikacja działalności kontrowersyjnej platformy

Adrian Kosta
5 min czytania

OnlyFans – platforma, która zaczynała jako miejsce umożliwiające tworzenie i sprzedaż treści dla dorosłych – dziś jest gigantem zarabiającym 7,2 miliarda dolarów rocznie i wypłacającym twórcom 5,8 miliarda dolarów. W 2024 roku firma odnotowała wzrost przychodów brutto o 9%, choć tempo wzrostu spowolniło po szalonych wynikach osiągniętych w latach pandemii. To jednak nie przeszkodziło właścicielowi, Leonidowi Radvinsky’emu, wyciągnąć z tego biznesu astronomicznych dywidend – aż około 2 miliardów złotych (497 milionów dolarów) tylko za 2024 rok.

Zobacz także: L’Oréal zatrudnia gwiazdę OnlyFans – marketing XXI wieku

Szybki wzrost, ale wolniej niż przed kryzysem

Historycznie wzrost OnlyFans był niezwykle dynamiczny. W 2021 roku przychody brutto poszybowały o 118%, napędzane światową pandemią, która wymusiła korzystanie z cyfrowych form rozrywki i źródeł dochodu. W 2022 i 2023 roku tempo rosło już wolniej, odpowiednio 16% i 19%, a w 2024 wzrost spadł do 9%.

OnlyFans, gospodarka twórców, dywidendy, pornografia cyfrowa, subskrypcje (6)

Mimo spadku dynamiki, wzrost liczby użytkowników i twórców przewyższał ten finansowy – w roku fiskalnym 2024 liczba kont twórców wzrosła o 13% do 4,634 miliona, a fanów korzystających z platformy przybyło o 24% do 377,5 miliona.

OnlyFans, gospodarka twórców, dywidendy, pornografia cyfrowa, subskrypcje (5)

CYNICZNYM OKIEM: Fenomen OnlyFans pokazuje, jak rynek pornografii i „gospodarka twórców” pulsuje szerokim życiem, niekiedy balansując na granicy bańki – kiedy miliardy przepływają przez system, a twórcy toczą walkę o przetrwanie na tle molochów korporacyjnych. Czy to rzeczywista rewolucja, czy kolejny cyfrowy feudalizm?

OnlyFans, gospodarka twórców, dywidendy, pornografia cyfrowa, subskrypcje (4)

Model biznesowy OnlyFans zakłada, że platforma zatrzymuje 20% z każdej transakcji, wypłacając twórcom 80%. W 2024 roku to dawało 5,8 miliarda dolarów przelewanych do kont twórców. Przychody netto firmy wyniosły 1,41 miliarda dolarów (wzrost 8%), a zysk przed opodatkowaniem osiągnął 684 miliony dolarów (wzrost 4%).

OnlyFans, gospodarka twórców, dywidendy, pornografia cyfrowa, subskrypcje (3)

Podobnie właściciel, Leonid Radvinsky, zainkasował dywidendy na poziomie 497 milionów dolarów, co ilustruje, jak lukratywny stał się ten sektor rozrywki i ekonomii cyfrowej.

OnlyFans, gospodarka twórców, dywidendy, pornografia cyfrowa, subskrypcje (2)

Ekspansja poza porno – OnlyFans buduje gospodarkę twórców

CEO Keily Blair podkreśla, że platforma nie ogranicza się już tylko do rodzącej kontrowersje branży pornograficznej, lecz realizuje strategię rozszerzania działalności na inne sektory, takie jak sport, komedia, ASMR i wiele innych nisz.

Usługa OFTV, uruchomiona w 2021 roku, stanowi jej bezpłatną i bezpieczną od publiczności odsłonę, która ma promować twórców i ich treści, budując trwałą ekonomię twórczą.

CYNICZNYM OKIEM: Mówimy o gigancie, który właściwie jest katalizatorem ekonomii subskrypcyjnej i mikrodochodu, gdzie konsumenci płacą coraz więcej za dostęp, a twórcy coraz bardziej uzależniają się od platformy i globalnych mechanizmów kontroli dochodów.

W ostatnich miesiącach właściciel prowadził rozmowy o potencjalnej sprzedaży firmy za około 8 miliardów dolarów, a inwestorzy tacy jak Forest Road Co. z Los Angeles jawią się jako poważni gracze na tej scenie.

W raporcie finansowym spółka podkreśliła, że jest celem opportunistycznych pozwów zbiorowych w USA, którym jednak będzie stawiać zdecydowany opór.

Dbałość o relacje z partnerami finansowymi i regulatorami jest kluczową częścią strategii utrzymania ciągłości działalności i ochrony środków przepływających między fanami a twórcami.

OnlyFans, gospodarka twórców, dywidendy, pornografia cyfrowa, subskrypcje (1)

Polska i świat pornobiznesu – globalne centrum dzisiejszej ekonomii rozrywki

Mimo że OnlyFans ma siedzibę i płaci podatki głównie w Wielkiej Brytanii oraz zarabia na rynku amerykańskim, jego wpływ jest globalny – również na polski rynek. Coraz więcej polskich twórców wykorzystuje platformę jako główne źródło dochodu, a entuzjazm użytkowników rośnie.

Rynek rozrywki seksualnej w Polsce podąża trendami globalnymi i choć lokalne tradycje oraz normy kulturowe pozostają różne, to potęga cyfrowych platform sprawia, że porno-przemysł mocno osadza się w nowoczesnej gospodarce subskrypcyjnej.

OnlyFans to dzisiejszy gigant, który pokazuje, jak przemysł pornograficzny w erze cyfrowej staje się gigantyczną maszyną napędową ekonomii subskrypcji, generującą miliardy dolarów rocznie i ogromne dywidendy dla wąskiej grupy właścicieli.

Choć wzrost zwalnia, a ryzyka prawne narastają, potęga platformy jest widoczna i stanowi istotny element globalnego krajobrazu rozrywki i ekonomii cyfrowej.

Dla wielu twórców to szansa życia, dla inwestorów – spektakularny biznes, a dla sceptyków – kolejny znak cywilizacyjnego paradoksu, gdzie wolność ekspresji na styku z komercją tworzy złożone i często kontrowersyjne fenomeny.

Opisz, co się wydarzyło, dorzuć, co trzeba (dokumenty, screeny, memy – tutaj nie oceniamy), i wyślij na redakcja@cynicy.pl.
Nie obiecujemy, że wszystko rzuci nas na kolana, ale jeśli Twój mail wywoła u nas chociaż jeden cyniczny uśmiech, jest nieźle.

KOMENTARZE

KOMENTARZE

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *