Polska zaczyna edukować specjalistów energetyki jądrowej

To odpowiedź na rosnący popyt rynku pracy

Jarosław Szeląg
3 min czytania

W Polsce rozpoczęła się dynamiczna inicjatywa edukacyjna, skierowana na przygotowanie kadr niezbędnych do rozwoju energetyki jądrowej – przyszłościowego sektora mającego odmienić krajowy i europejski rynek energii. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie zawarł porozumienie ze spółką Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ), aby wspólnie kształcić specjalistów o interdyscyplinarnych kompetencjach, łączących nauki techniczne z ekonomią, zarządzaniem i analizą danych.

Kompleksowe podejście do wyzwań kadrowych

Projekt obejmuje rozwój nowych programów studiów, płatne staże dla najlepszych studentów oraz realizację wspólnych badań naukowych. Oznacza to praktyczne i natychmiastowe przygotowanie wykwalifikowanych pracowników dla budowy i eksploatacji elektrowni jądrowych.

Prezes PEJ Marek Woszczyk podkreślił, że sukces projektu polskiego atomu zależy od kompleksowego zaangażowania ekspertów z różnych dziedzin – od fizyki jądrowej, elektrotechniki, przez budownictwo, po ekonomię i nauki społeczne.

Rektor UEK Bernard Ziębicki zwrócił uwagę na ekonomiczno-finansowy wymiar energetyki jądrowej oraz znaczenie zarządzania projektami inwestycyjnymi i analizowania ryzyka.

Program II stopnia „Inżynieria i Zarządzanie w Energetyce Jądrowej” to odpowiedź na rosnący popyt rynku pracy. Powstał we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą i Politechniką Krakowską, co gwarantuje połączenie wiedzy technicznej z umiejętnościami zarządczymi.

Szkolenia i staże – inwestycja w przyszłość. Polska na tle Europy

Polskie Elektrownie Jądrowe realizują programy szkoleniowe, na przykład 30-godzinne kursy doszkalające z podstaw fizyki reaktorów, technologii jądrowych, bezpieczeństwa czy prawa energetycznego.

Ponadto, studenci największych uczelni technicznych mają szansę na płatne praktyki w branży, co pozwoli im zdobyć niezbędne doświadczenie, a sektorowi – zakontraktować profesjonalistów gotowych do pracy.

Ministerstwo Energii oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podkreślają, że Polska osiągnęła już minimalny poziom kompetencji, by rozpocząć realizację programu jądrowego.

W Europie brakuje kadr zdolnych nie tylko eksploatować, ale i budować elektrownie – dlatego polskie działania edukacyjne są wzorem dla innych krajów.

CYNICZNYM OKIEM: Podczas gdy Polska świętuje start wielkiego projektu, w praktyce to gra interesów korporacyjnych, politycznych i naukowych pod szyldem „niezależności energetycznej”. Za kulisami pozostaje pytanie, czy kadry pojawią się na czas, czy też zostaną wyeksportowane do bogatszych, bardziej rozwiniętych rynków, a Polska nadal będzie łatać dziury w systemie energetycznym.

Rozbudowa i modernizacja kadr w polskiej energetyce jądrowej to kluczowy element strategii zmieniającej kraj w mocarstwo energetyczne XXI wieku.

Dzięki unikatowej współpracy uczelni z przemysłem i inwestycjom w edukację Polska stawia fundamenty pod bezpieczniejszą i bardziej niezależną przyszłość, choć droga ta nie jest wolna od wyzwań i pytań o realną skuteczność przedsięwzięcia.

Opisz, co się wydarzyło, dorzuć, co trzeba (dokumenty, screeny, memy – tutaj nie oceniamy), i wyślij na redakcja@cynicy.pl.
Nie obiecujemy, że wszystko rzuci nas na kolana, ale jeśli Twój mail wywoła u nas chociaż jeden cyniczny uśmiech, jest nieźle.

TAGI:
KOMENTARZE

KOMENTARZE

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *