Najbardziej wykształcone populacje świata. Na którym miejscu Polska?

Polska ma najniższy odsetek osób poniżej szkoły średniej - zaledwie 5,2%

Adrian Kosta
4 min czytania

Edukacja wyższa to jedno z kluczowych narzędzi rozwoju gospodarczego i innowacyjności, a poziom wykształcenia społeczeństwa staje się wizytówką nowoczesnego państwa. Według raportu OECD Education at a Glance 2025, Polska prezentuje się zaskakująco dobrze na tle innych krajów, choć pełna historia jest bardziej skomplikowana.

Poziom wykształcenia – trzy kategorie i światowe liderstwo

Raport dzieli populacje na trzy kategorie:

  • osoby z wykształceniem poniżej szkoły średniej,
  • osoby ze szkołą średnią lub dyplomem,
  • osoby z tytułem z kolegium lub uniwersytetu.

W światowym rankingu liderem jest Kanada, gdzie niemal 65% dorosłych posiada wyższe wykształcenie, za nią Irlandia (57,5%) i Korea Południowa (56,2%).

Polski sukces magisterski i paradoks względem licencjatu

Polacy częściej kończą edukację na poziomie magisterskim niż licencjackim – o wiele wyższy niż średnia OECD jest odsetek osób z tytułem magistra. To rzadki i charakterystyczny dla Polski fenomen, który odróżnia ją od wielu krajów.

Zaskakujący jest również fakt, że Polska ma najniższy odsetek osób poniżej szkoły średniej – zaledwie 5,2%.

Raport OECD podkreśla, że wyższy poziom edukacji wiąże się z dwukrotnie wyższymi zarobkami i lepszą pozycją na rynku pracy. Jednak wykształcenie to nie tylko pieniądze – to także wyższy potencjał innowacji i rozwój społeczno-gospodarczy kraju.

KrajPoniżej szkoły średniej (%)Szkoła średnia lub dyplom (%)Stopień wyższy lub uniwersytecki (%)
🇨🇦 Kanada6,428,964,7
🇮🇪 Irlandia10,731,757,5
🇰🇷 Korea Płd.6,537,356,2
🇱🇺 Luksemburg17,628,054,4
🇬🇧 Wielka Brytania17,129,053,8
🇦🇺 Australia13,033,953,1
🇸🇪 Szwecja11,736,551,8
🇺🇸 USA8,041,350,7
🇮🇱 Izrael12,337,250,5
🇳🇴 Norwegia17,132,550,4
🇱🇹 Litwa7,045,347,7
🇨🇭 Szwajcaria13,839,746,5
🇩🇰 Dania16,238,745,1
🇳🇱 Holandia18,336,645,1
🇧🇪 Belgia17,237,845,0
🇮🇸 Islandia20,435,144,5
🇳🇿 Nowa Zelandia16,939,244,0
🇫🇷 Francja16,140,643,4
🇫🇮 Finlandia10,946,442,7
🇪🇪 Estonia9,547,942,5
🇪🇸 Hiszpania34,723,042,3
🇱🇻 Łotwa10,748,940,5
🇵🇱 Polska5,255,439,5
🇦🇹 Austria13,149,237,7
🇬🇷 Grecja18,146,735,3
🇸🇮 Słowenia11,054,434,6
🇩🇪 Niemcy15,949,934,3
🇧🇬 Bułgaria13,153,133,8
🇨🇱 Chile25,042,132,9
🇵🇹 Portugalia38,530,131,4
🇭🇺 Węgry11,957,031,1
🇨🇴 Kolumbia32,736,830,6
🇭🇷 Chorwacja9,759,930,4
🇸🇰 Słowacja6,364,729,0
🇨🇷 Kostaryka51,720,527,8
🇨🇿 Czechy5,766,827,5
🇹🇷 Turcja49,923,126,9
🇦🇷 Argentyna32,243,623,7
🇮🇹 Włochy33,344,422,3
🇲🇽 Meksyk54,423,721,9
🇧🇷 Brazylia39,938,621,5
🇷🇴 Rumunia24,656,219,2
🇮🇳 Indie75,210,514,2
🇮🇩 Indonezja57,329,713,1
🇿🇦 Republika Południowej Afryki49,341,79,0

Zrównoważone podejście krajów Europy

Przykładowo, Niemcy i Austria mają bardziej zrównoważony podział między edukacją wyższą, a zawodową, łącząc praktykę i teorię, co daje wysoki poziom zatrudnienia absolwentów pomimo niższej liczby osób z dyplomem uniwersyteckim.

CYNICZNYM OKIEM: Wzrost poziomu wykształcenia w Polsce może być równie dobrze atrapą, jeśli brakuje realnych możliwości wykorzystania tych kompetencji lub następuje ich spłycenie i rozmycie przez system edukacji masowej. Posiadanie papierka nie zawsze oznacza prawdziwą wartość i umiejętności, a globalne rankingi oparte na formalnych kwalifikacjach często są narzędziem maskującym głębsze problemy rynku pracy.

Wyzwania związane z praktycznym wykorzystaniem kompetencji oraz ich ciągłym rozwojem pozostają otwarte, podobnie jak pytanie, czy masowa edukacja przełoży się na rzeczywisty wzrost gospodarczy i społeczny.

Opisz, co się wydarzyło, dorzuć, co trzeba (dokumenty, screeny, memy – tutaj nie oceniamy), i wyślij na redakcja@cynicy.pl.
Nie obiecujemy, że wszystko rzuci nas na kolana, ale jeśli Twój mail wywoła u nas chociaż jeden cyniczny uśmiech, jest nieźle.

KOMENTARZE

KOMENTARZE

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *